Premium Reseller
Terug naar FAQ overzicht

iPod

Mijn iPod nano of classic blokkeert / reageert niet / wordt niet herkend.

Problemen met je iPod? Volg de stappen in de aangegeven volgorde. Voer ze een voor een uit en stop zodra het probleem is opgelost.

1. Controleren of de iPod volledig is opgeladen


Zorg dat de iPod volledig opgeladen is en schuif de vergrendelknop naar de positie ‘hold’ en weer terug.

2. Opnieuw instellen

Zo stel je de iPod opnieuw in:
  1. Schakel de hold-schakelaar aan en uit. (Schuif deze naar hold en zet hem vervolgens weer uit.)
  2. Druk op de menuknop en de selectieknop totdat het Apple logo verschijnt, ongeveer 6 tot 10 seconden. Het kan zijn dat je deze stap moet herhalen.
Tip:
Als je problemen hebt met het opnieuw instellen van je iPod, zet deze dan op een plat oppervlak. Zorg dat de vinger die op de knop ‘Kiezen’ drukt nergens het click wheel aanraakt. Zorg dat je de knop Menu aan de buitenrand van het click wheel indrukt, en niet in de buurt van het midden.


Als bovenstaande stappen niet mochten baten, probeer de iPod dan aan te sluiten op een adapter en steek de adapter in een stopcontact, of sluit de iPod aan op je computer. Zorg dat de computer aan staat en zo is ingesteld dat deze niet in sluimerstand gaat.

3. Opnieuw proberen


Probeer de iPod opnieuw met een andere USB-poort op je computer, niet een USB-poort op je toetsenbord of hub.

4. Opnieuw opstarten

Start de computer opnieuw op en zorg dat de nieuwste software-updates geïnstalleerd zijn.

Opmerking:
  • Om je software voor Windows bij te werken kies je Windows Update uit het menu Extra van Internet Explorer.
  • Om je Mac OS software bij te werken kies je ‘Software-update’ uit het Apple menu.
5. Opnieuw installeren

Om je iPod-software bij te werken en opnieuw te installeren download je eerst de nieuwste versie van iTunes. Vervolgens open je de nieuwe versie van iTunes en sluit je de iPod aan op je computer.

Kies je iPod in de bronlijst en klik op ‘Zoek naar update’ onder het tabblad Samenvatting. iTunes controleert dan of je iPod bijgewerkt moet worden en voert deze update voor je uit.

6. Herstellen

Opmerking: bij ‘Herstel’ wordt alle muziek en worden alle bestanden van de iPod verwijderd. Je dient dus van tevoren een reservekopie te maken van de muziek en bestanden op de iPod-schijf. Al je muziek, video’s, podcasts, gesproken boeken en games kunnen teruggeladen worden op je iPod mits je ze in de iTunes-bibliotheek hebt bewaard. Zo herstel je de iPod:

Voor Windows:

  1. Controleer of je de nieuwste versie van iTunes hebt geïnstalleerd.
  2. Start iTunes en sluit de iPod op je computer aan.
  3. Even later verschijnt deze in de bronlijst in iTunes.
  4. Kies je iPod in de bronlijst en je ziet informatie erover verschijnen in de tab ‘Samenvatting’ in het hoofdvenster van iTunes.
  5. Klik op de knop ‘Herstel’. Je krijgt bericht over een of meer opties die iTunes automatisch de nieuwste iPod-software laten downloaden. De vier mogelijke herstelopties zijn:
    • Hesteloptie 1: Herstellen - Herstelt met dezelfde versie iPod-software die de iPod al heeft.
    • Hersteloptie 2: Dezelfde versie gebruiken - Herstelt met dezelfde versie iPod-software die de iPod al heeft hoewel er een nieuwere versie beschikbaar is.
    • Hersteloptie 3: De nieuwste versie gebruiken - Herstelt met de nieuwste iPod-software op je computer.
    • Hersteloptie 4: Herstellen en bijwerken - Herstelt met de nieuwste iPod-software op je computer.
  6. Er verschijnt een voortgangsbalk op het computerscherm die aangeeft dat de eerste fase van het herstelproces is begonnen. Als deze fase voltooid is geeft iTunes je de instructie de iPod op de computer aangesloten te laten om het herstelproces te voltooien.
  7. Tijdens de tweede fase van het herstelproces toont de iPod een Apple logo en een voortgangsbalk onderaan de display. Het is cruciaal dat de iPod tijdens deze fase aangesloten blijft op de computer of de iPod-lichtnetadapter. Opmerking: de voortgangsbalk kan moeilijk te zien zijn omdat de schermverlichting op de iPod-display mogelijk uit is.
  8. Nadat de tweede fase van het herstelproces is voltooid en de iPod is aangesloten op de computer, verschijnt het venster iTunes-configuratie-assistent en wordt je gevraagd de iPod een naam te geven en je synchronisatievoorkeuren op te geven net als toen je de iPod voor het eerst aansloot.

Voor Mac:

  1. Controleer of je de nieuwste versie van iTunes hebt geïnstalleerd.
  2. Start iTunes en sluit de iPod op je computer aan.
  3. Even later verschijnt deze in de bronlijst in iTunes.
  4. Kies je iPod in de bronlijst en je ziet informatie erover verschijnen in de tab ‘Samenvatting’ in het hoofdvenster van iTunes.
  5. Klik op de knop ‘Herstel’. Je krijgt bericht over een of meer opties die iTunes automatisch de nieuwste iPod-software laten downloaden. De vier mogelijke herstelopties zijn:
    • Hersteloptie 1: Herstellen - Herstelt met dezelfde versie iPod-software die de iPod al heeft.
    • Hersteloptie 2: Dezelfde versie gebruiken - Herstelt met dezelfde versie iPod-software die de iPod al heeft hoewel er een nieuwere versie beschikbaar is.
    • Hersteloptie 3: De nieuwste versie gebruiken - Herstelt met de nieuwste versie iPod-software op je computer.
    • Hersteloptie 4: Herstellen en bijwerken - Herstelt met de nieuwste versie iPod-software op je computer.
  6. Er verschijnt een bericht dat je de naam en het wachtwoord van de beheerder moet invoeren.
  7. Er verschijnt een voortgangsbalk op het computerscherm die aangeeft dat de eerste fase van het herstelproces is begonnen. Als deze fase voltooid is geeft iTunes je de instructie de iPod op de computer aangesloten te laten om het herstelproces te voltooien.
  8. Tijdens de tweede fase van het herstelproces toont de iPod een Apple logo en een voortgangsbalk onderaan de display. Het is cruciaal dat de iPod tijdens deze fase aangesloten blijft op de computer of de iPod-lichtnetadapter. Opmerking: De voortgangsbalk kan moeilijk te zien zijn omdat de schermverlichting op de iPod-display mogelijk uit is.
  9. Nadat de tweede fase van het herstelproces is voltooid en de iPod is aangesloten op de computer, verschijnt het venster iTunes-configuratie-assistent en wordt je gevraagd de iPod een naam te geven en je synchronisatievoorkeuren op te geven net als toen je de iPod voor het eerst aansloot.

Indien je iPod nog steeds niet terug normaal functioneert kan je hem best even binnenbrengen in één van onze winkels.