Terug naar overzicht

Instagram zegt integraal NEE tegen false advertising

Linde
23 september 2019
Door Linde

Instagram

Instagram is tegenwoordig alom vertegenwoordigd, zeker bij de jongere generatie. We spenderen dagelijks ettelijke uren online,  al scrollend door foto’s en video’s op Instagram. Wereldwijd zijn er meer dan 1 miljard Instagrammers, iets wat ook bedrijven en adverteerders niet is ontgaan. Zij springen dan ook maar al te graag mee op de boot om hun producten te promoten. 

False advertising

Naast onze geliefde katten-, fashion- en travelfoto’s, domineren de voorbije jaren dan ook steeds vaker berichten die onrealistisch gewichtsverlies en cosmetische ingrepen promoten. Het merendeel hiervan wordt tot op heden helemaal niet gereguleerd. Dit zorgt ervoor dat de berichtgeving rond deze producten vaak onrealistisch wordt voorgesteld. Denk aan zwaar gephotoshopte foto's, of zwaar overdreven voor & na transformaties. Wanneer er dan ook nog eens beroemdheden of influencers lovende testimonials over het product posten, gaan veel jongeren overstag.

Insta zegt STOP

Instagram heeft er genoeg van en gaat de strijd aan met deze valse berichten. Zo zullen onrealistische promoties die miraculeuze oplossingen beloven en gelinkt zijn aan een commercieel aanbod zoals een kortingscode, voortaan integraal verwijderd worden. Berichten die bepaalde diëten of cosmetische ingrepen promoten, met daarbij een aansporing om het te kopen of een prijsvermelding, zullen dan weer alleen getoond worden aan meerderjarigen (18+).

Emma Collins, manager van het openbare beleid bij Instagram, zegt dat er voor deze verandering nauw is samengewerkt met experts om het mentaal welzijn op social media te verbeteren. “We willen dat Instagram een positieve plek is voor alle gebruikers en dit beleid maakt deel uit van ons voortdurende inspanningen om de druk die mensen soms kunnen voelen ten gevolge van sociale media, te verminderen”.

Terecht?

Deze maatregels komen er door de, niet onterechte, groeiende bezorgdheid over de impact van zulke berichten op de gezondheid van jongeren, zowel fysiek als mentaal. Het effect en de druk die de cosmetische en afslankingsindustrie via social media uitoefenen, valt niet te onderschatten.  

Uit een onderzoek van Dove in maart bleek bijvoorbeeld dat maar liefst 1 op de 4 meisjes die actief zijn op sociale media in ons land, de druk voelen om online ‘mooier’ over te komen. Een Brits onderzoek bij 4.505 volwassen leerde ons dan weer dat volgens bijna de helft van de 18- tot 24-jarigen social media aan de grondslag liggen van de onzekerheden over hun uiterlijk. 1 op 8 zei zelfs zelfmoord te hebben overwogen vanwege bezorgdheden over hun lichaamsbeeld. Onrustwekkende cijfers. Dringend tijd dus om actie te ondernemen!

Weight loss

De aanpassingen zullen bovendien ook gelden voor Facebook, de eigenaar van Instagram.
En nu allemaal samen: You are beautiful, just the way you are!!

Linde
23 september 2019
Door Linde