Terug naar overzicht

Leren programmeren op school

Philip
7 januari 2020
Door Philip

Swift Playgrounds of iPad

Leren programmeren is een hot item, maar vaak toch nog een struikelblok voor scholen.
Help, hoe beginnen we er aan?

Geen vrijblijvende skill meer

Vandaag de dag stimuleren onderwijskoepels het computationele denken al vanaf de basisschool, voor andere scholen is het ondertussen verplicht via de nieuwe eindtermenZo is er voor de eerste graad de eindterm ‘ET 2.4’ waarbij leerlingen bepaalde opdrachten in deeltjes dienen op te splitsen. Door patronen te leren herkennen moeten ze opdrachten in zo weinig mogelijk stappen kunnen uitvoeren. Aangezien elke programmeur fouten maakt, moet hij/zij moet deze ook kunnen opsporen en oplossen, wat in de developers-wereld ‘debuggen’ wordt genoemd.

Wat heb je nodig?

Programmeren kan je op talrijke manieren leren. Unplugged, met computer of tablets of zelfs met robots. Unplugged programmeren of met andere woorden ‘programmeren zonder een computer’ kan met behulp van woorden, kaartjes, pijltjes vertrekstippen en aankomstlijnen. Je hoeft dus niet meteen de nieuwste en duurste technologie aan te schaffen om met programmeren aan de slag te kunnen gaan. 

unplugged programmeren

Je kan programmeren via een computer of tablet met behulp van Scratch en Microbit. De iPad is uitermate geschikt om te leren programmeren: het is een robuust toestel met waanzinnig veel lesmogelijkheden op gebied van wiskunde, taal- en wetenschapsvakken. 

Het gratis educatieve programma van Apple “Everyone can Code” (Iedereen kan programmeren), is geschikt voor elke leeftijd vanaf 5 jaar.  Het programma is doorspekt van unplugged programmeermateriaal om ervoor te zorgen dat leerlingen inzien wat het verschil is tussen een commando, een sequentie, en wat operatoren zijn. 

Het omvat bovendien enkele tools zoals Code Spark Academy, Tynker en vanaf de leeftijd van 11 jaar is er ook Swift Playgrouds.

Je kan uiteraard “freewheelen” en met extra materiaal aan de slag gaan, zoals programmeren met augmented reality, zeeslag of geheimschrift. Er zijn ook toestellen die de leerlingen een andere leerbeleving geven zoals drones, Lego Mindstorms, Meet Edison, Dash en Dot, Sphero, ... 

Spelen of leren?

Om te voorkomen dat leerlingen louter gaan spelen met robots in plaats van ze te programmeren is het belangrijk om te bepalen van wat je wenst te bereiken. Zorg dat leerlingen voldoende moeten nadenken over afstand, snelheid, hoe ze de robot moeten laten draaien, etc. Zorg ook voor verschillende, realistische uitdagingen zoals bijvoorbeeld een missie naar mars. 

coding voorbeelden

Sam Labs brengt ons dan weer terug in de ‘echte wereld’. 

Bijvoorbeeld:
-  iemand drukt op een deurbel met als gevolg dat de bel rinkelt én er wordt een foto genomen van diegene die aan de deur staat.
- Je maakt een verkeerslicht  en om de 3 seconden moet het kleur van het verkeerslicht wijzigen.  
- … 

Er is dus materiaal genoeg voor iedereen en de mogelijkheden zijn eindeloos!

Philip EveraertsPhilip Everaerts is leerkracht, ICT-coördinator en innovator bij Middenschool Ieper. Hij is Apple Distinguished Educator sinds 2013. 
Op Digital School Today 2020 verzorgt hij de workshop "Coderen als tweede taal". 

Philip
7 januari 2020
Door Philip