Terug naar overzicht

Technologie op school beheren en beheersen

Selena
5 maart 2020
Door Selena

iPads beheren met Jamf school

Bekend om het verbeteren van de betrokkenheid van studenten, het aanmoedigen van samenwerking en het motiveren van kinderen om te leren, begonnen de eerste tablets hun weg te vinden in de klaslokalen niet lang nadat de iPad op de markt werd gebracht in 2010. 

Kansen en uitdagingen

Vanuit het perspectief van de leerkracht biedt de mogelijkheid om jonge geesten te onderwijzen via een draagbaar, Wi-Fi-geschikt toestel zowel kansen als uitdagingen. Aan de ene kant plaatst de technologie een wereld van hulpmiddelen binnen handbereik van de leerlingen, waardoor samenwerking en uitwisseling tussen de leerlingen mogelijk wordt. Jongeren worden betrokken bij een omgeving waarin ze al comfortabel kunnen werken en zelfs de meest introverte leerlingen worden aangemoedigd om deel te nemen aan de activiteiten in de klas. 

Aan de andere kant missen apparaten een native workflow die traditionele lesmethoden bevat (d.w.z. het ontvangen, organiseren en beoordelen van werk) en kunnen ze een oorzaak zijn van afleiding in de klas door de overvloed aan apps en webpagina's waar het apparaat toegang toe heeft. Als gevolg van deze uitdaging worden nieuwe technologieën vaak uitgerold voordat er veel wordt nagedacht over hoe de apparaten het leren precies zullen vergemakkelijken en verbeteren. Deze lacunes kunnen zowel in het begin als op de lange termijn een uitdaging vormen als het gaat om het effectief gebruik van de apparaten in het klaslokaal.  

Hou het beheer(s)baar

Voor een effectief gepersonaliseerd leerproces moet de gebruikte technologie op een efficiënte manier ingezet worden. Immers, zowel IT als docenten zijn al gebonden aan tijd en middelen en zijn nauwelijks in staat om 1:1 instructies te orkestreren in hun steeds groter wordende klaslokalen. 

Voor IT neemt een Jamf School-oplossing de barrières weg voor de ondersteuning van iPads in het klaslokaal door het automatiseren van de taken die gepaard gaan met de inzet van de iPad, de distributie van content en de beveiliging. Hoewel het slechts enkele minuten duurt om met een Apple-apparaat aan de slag te gaan, is het voor honderden leerlingen een tijdrovende taak om de instel- en configuratiestappen te herhalen. Met de Jamf School -oplossing kan de IT-afdeling zich automatisch inschrijven en iPads implementeren zonder dat ze de apparaten hoeven aan te raken. Dit bespaart IT honderden uren aan het begin van elk schooljaar en als leerlingen een klas verlaten of als nieuwe leerlingen in een klas starten. 

Doordachte implementatie

De implementatie is eenvoudigweg de eerste stap in de iPad-managementvergelijking. De IT-afdeling is ook verantwoordelijk voor het helpen van afdelingen en klassen bij het verkrijgen van de software en inhoud die ze nodig hebben voor hun lessen. De IT-afdeling kan in grote hoeveelheden apps kopen in de App Store en vervolgens MDM gebruiken om deze apps rechtstreeks naar apparaten te distribueren of om een aangepaste app store te maken waar docenten en leerlingen zelf IT-goedgekeurde apps kunnen downloaden wanneer ze die nodig hebben. 

Wat er op elke iPad staat, kan dynamisch veranderen om te voldoen aan de behoeften en privileges van studenten en medewerkers. De one-size-fits-all aanpak heeft moeite om te resoneren in het moderne klaslokaal van vandaag, maar een geïndividualiseerd model via beheerde applicaties of Selfservice, elimineert dit probleem en maakt elk apparaat en elke student speciaal. `

Beveiliging en privacy

Hoewel iPads de empowerment en creativiteit van de student bevorderen, is de bescherming van de gegevens van de docent en de student van cruciaal belang. Van gewone verzoeken - zoals het resetten van wachtwoorden, het omzeilen van de activeringsvergrendeling van apparaten en het op afstand vergrendelen en wissen - tot het afdwingen van beveiligingsbeleid en het beperken van software, een MDM-oplossing is de sleutel tot het verminderen van risico's, terwijl de gebruikerservaring toch behouden blijft. 

De brug tussen leerkracht en technologie

Voor docenten neemt een Jamf School-oplossing de barrières voor het gebruik en de ondersteuning van iPads weg door de kracht in de handen van de docent te leggen. Docenten kunnen eenvoudig klassikale beheertaken uitvoeren, zoals het resetten van wachtwoorden of het toewijzen van studenten aan een specifieke iPad zonder hulp van IT. Als ze nog een stap verder gaan, kunnen ze hun klaslokalen en labo's omvormen tot interactieve, mobiele leerruimtes. Door gebruik te maken van apps zoals Teacher app kunnen docenten hun leerlingen concentreren op een specifieke app of webpagina, iPads vergrendelen voor een veilige beoordelingen en quizzen, aangepaste berichten versturen naar individuele of groepen leerlingen en snel het werk van leerlingen weergeven op een Apple TV. 

Workshop

Wil je meer weten over hoe Apple technologie je klaslokaal kan transformeren? Volg de workshop "Jamf School" op Digital School Today 2020

Selena
5 maart 2020
Door Selena