Terug naar overzicht
iPad op school

Implementatiemodellen

Hoe kan je iPads inzetten op je school? 

iPads implementeren op school kan op verschillende manieren. Switch ziet hierin 4 modellen. Gezien elke school zijn eigenheid heeft, en dus andere noden en behoeften, zal de keuze voor een bepaald model variëren van school tot school. Switch biedt begeleiding bij het proces van digitalisering. Daarom delen we graag onze expertise op het vlak van de implementatiemodellen, zodat scholen vanaf de start een gefundeerde keuze kunnen maken voor een bepaald traject. We lichten de 4 modellen hieronder kort toe.

1. Eén op één

Elke leerling en leerkracht heeft een eigen iPad. Deze kunnen bekostigd worden door de school zelf, maar vaak zien we bij dit model dat de kost wordt doorgerekend aan de leerlingen. Voor de school zelf kan dit zowel via aankoop als via renting.
SJSP Blankenberge als voorbeeld

2. Onpersoonlijk gedeeld

Er zijn een aantal koffers met iPads die uitgeleend worden. Bij dit model is geen personalisatie mogelijk.
Het Klepperke als voorbeeld
3. Persoonlijk gedeeld
Er zijn koffers met iPads ter beschikking die uitgeleend worden. Toch heeft elke leerling een beheerde Apple ID waarmee hij/zij kan inloggen op de iPads. Hiermee wordt het persoonlijk profiel van de leerling ingeladen.
4. BYOD 
(Bring Your Own Device). Bij dit model brengen de leerlingen elk een tablet naar keuze mee naar school. 

Alles op een rijtje

In onderstaande tabel vergelijken we de verschillende modellen met hun voor- en nadelen. De meeste items spreken voor zich, andere vragen wat meer toelichting.

BELANGRIJK VOOR DE SCHOOLÉÉN OP ÉÉNONPERSOONLIJK GEDEELDPERSOONLIJK GEDEELDBYOD
BELANGRIJK VOOR DE SCHOOL
Toestel altijd beschikbaar één op één: onpersoonlijk gedeeld: - persoonlijk gedeeld: - byod:
Te beheren (DEP, VPP, MDM) één op één: onpersoonlijk gedeeld: persoonlijk gedeeld: byod: -
Apps kunnen aangekocht worden door de school één op één: onpersoonlijk gedeeld: persoonlijk gedeeld: byod: -
iPads blijven eigendom van de school (behalve bij PPP of renting) één op één: onpersoonlijk gedeeld: persoonlijk gedeeld: byod: -
Geen reserveringssysteem nodig één op één: onpersoonlijk gedeeld: - persoonlijk gedeeld: - byod:
Hoge technische vereisten (WiFi, deployment) één op één: onpersoonlijk gedeeld: - persoonlijk gedeeld: ● ● byod: ● ●
Hogere financiële belasting voor de school (renting en PPP kunnen oplossing bieden) één op één: onpersoonlijk gedeeld: persoonlijk gedeeld: byod: -
Hogere administratieve last voor de school één op één: - onpersoonlijk gedeeld: - persoonlijk gedeeld: byod: -
Eén iPad per leerkracht nodig één op één: ● ● onpersoonlijk gedeeld: - persoonlijk gedeeld: byod: ● ●
Opleiding nodig voor de leerkrachten één op één: onpersoonlijk gedeeld: persoonlijk gedeeld: byod:
Optimaal lifecycle management één op één: * onpersoonlijk gedeeld: * persoonlijk gedeeld: * byod: -
Controle over veiligheid één op één: ● ● onpersoonlijk gedeeld: persoonlijk gedeeld: ● ● byod: -
BELANGRIJK VOOR DE GEBRUIKERÉÉN OP ÉÉNONPERSOONLIJK GEDEELDPERSOONLIJK GEDEELDBYOD
BELANGRIJK VOOR DE GEBRUIKER
Toestel kan ook thuis gebruikt worden één op één: onpersoonlijk gedeeld: - persoonlijk gedeeld: - byod:
Gepersonaliseerde ervaring (eigen, gescheiden content per leerling) één op één: ● ● onpersoonlijk gedeeld: - persoonlijk gedeeld: byod: ● ●

Toelichting

Te beheren (DEP, VPP, MDM)

Wanneer een iPad eigendom is van de school kan deze via DEP (Device Enrollment Program) automatisch ingeschreven en beheerd worden via een MDM (Mobile Device Management) server. De toestellen krijgen hierbij onmiddellijk de juiste configuratie mee. Apps blijven eigendom van de school en worden via VPP (Volume Purchase Program) uitgedeeld aan toestellen en kunnen ook altijd terug worden ingetrokken om aan een andere leerling of iPad te worden toegewezen.
iPads die eigendom zijn van de leerling kunnen ook ingeschreven worden op een MDM server en zo bepaalde configuraties en apps meekrijgen. Restricties meegeven is echter niet mogelijk en de leerling kan zijn/haar iPad altijd terug uitschrijven. Het inschrijven zelf moet manueel gebeuren. Wanneer er tablets van verschillende fabrikanten gebruikt worden is dit niet mogelijk in één systeem. Het BYOD model raden we om o.a. die reden eerder af.

Technische vereisten

Voor het inzetten van iPads (of tablets in het algemeen) is een degelijke IT infrastructuur noodzakelijk. De vereisten kunnen wel hoger zijn voor bepaalde modellen. Een zeer degelijke wifi infrastructuur is basis voor elk model.

Administratieve last voor de school

Bij sommige modellen komt iets meer administratief werk kijken, zoals het toevoegen van uurroosters in het MDM systeem.

Optimaal Lifecycle Management

Renting is niet alleen de ideale manier om kosten te spreiden, maar zorgt er ook voor dat je school altijd over recente modellen beschikt. Zo blijft je IT-park altijd up-to-date en performant.

Wil je graag meer informatie over de verschillende modellen? 

Onze onderwijsexperten komen met plezier langs om samen te bekijken hoe jullie school het best van start gaat met iPads.

* Verplichte velden