Terug naar overzicht
Move

Move Brain

 

  


Move brain

Je weet natuurlijk wel dat ’s avonds een half uurtje gaan joggen of fietsen beter is dan meteen neerploffen met een snack en/of een boek. Maar die zetel is toch zó aanlokkelijk na een dag hard werken … Bovendien zijn er nog duizend-en-een dingen die je eigenlijk eerst zou moeten doen voordat je zou kunnen gaan sporten. De sleutel tot succes is van bewegen een gewoonte maken. Want om er de fysieke en mentale vruchten van te plukken, hoef je echt niet het regime van een topatleet aan te houden. Kikker helemaal op dankzij de ‘move brain’-challenges in het ‘Upgrade your brain’-programma!

Waarom bewegen echt – maar écht – belangrijk is

Als je bent gaan sporten, hoe kort of hoe intensief ook, voel je je meteen beter in je vel. Dat komt niet alleen doordat je – terecht – trots bent op je prestaties en je wilskracht, maar ook omdat er endorfines vrijkomen in je brein, waardoor je je energieker en gelukkiger voelt. Bovendien laten onze hersenen bij beweging een proteïne op je los dat de groei van hersencellen bevordert, waardoor sporten een rechtstreeks effect heeft op je leervermogen, je geheugen en je veerkracht. Daarnaast argumenteren tal van wetenschappers dat sporten bijdraagt tot ‘neurogenesis’, of de ontwikkeling van nieuwe neuronen. Jep, buikspieren zijn duidelijk niet de enige positieve bijwerking van wat beweging!

Usain Bolt achterna, of net niet

Het staat als een paal boven water dat bewegen goed is voor je lichaam en je geest, maar toch komen de meeste mensen er niet toe. De dagdagelijkse beslommeringen zitten in de weg – van kinderen die naar de muziekschool moeten gevoerd worden tot bergen vuile was die zich steeds moeilijker in het negeerhoekje laten duwen. En natuurlijk wil je ook gewoon weleens lekker nietsdoen. Goed nieuws: om de positieve effecten van beweging op je brein te ervaren, hoef je helemaal niet véél te trainen. Algemeen volstaat het om driemaal per week gedurende een half uur je hartslag stevig te verhogen. Verder toont onderzoek aan dat je de grootste positieve impact op je brein al bereikt nadat je – na een periode van stilzitten – gedurende amper twintig minuten beweegt op kantoor. 

Kracht van beweging

Klaar om de kracht van beweging te ervaren? Of ben je benieuwd naar de andere modules van ‘Upgrade your brain’? Beweeg je muis maar in de juiste richting (en nee, dat telt niet als een work-out!).
Ontdek de andere modules