Terug naar overzicht

MVO, maatschappelijk verantwoord ondernemen, gaat over het perspectief dat een onderneming zich stelt. Kortzichtig of enggeestig ondernemen is geen optie, ondernemen doen we tegenwoordig in het lang en het breed: met oog voor Profit + People + Planet en met de blik op de toekomst. Switch wil daarin ambitieus zijn. 

De MVO-Summit, een plezante manier om serieus van start te gaan
Switch organiseerde op 27 oktober 2015 een MVO-Summit: een dag waarop collega’s, klanten én leveranciers vrijuit van gedachten wisselden over MVO. De klanten en leveranciers haalden we erbij omdat zij – u dus – een heel belangrijk deel uitmaken van het Switch-verhaal. En omdat een MVO-project er per definitie bij gebaat is om breed gedragen te worden. 

MVO, de ware weg voorwaarts
We engageerden ons tot vijf concrete MVO-projecten, die in 2016 almaar vastere vorm zullen krijgen. Hoe meer mensen op de hoogte zijn van de MVO-projecten die we ons vooropstelden, hoe meer kans op slagen. We stellen de vijf projecten daarom in de weken die volgen een voor een aan u voor.

Nu concreet
Dit zijn de 5 MVO-projecten waarachter zich telkens een team van overtuigde Switch-collega's heeft geschaard:
    • Switch factor – Talent (h)erkennen en aanmoedigen
    • Switch-off – Het energieverbruik verlagen, het bewustzijn daarrond verhogen
    • Switch Vélo – Zo veel mogelijk collega’s op de fiets krijgen
    • Switch Fit – Werken aan een gezonde geest in een gezond lichaam
    • Powered by Switch – (Talent van) Switch ter beschikking stellen van anderen/organisaties.


En we zijn vertrokken...


Project 1: Switch factor

Er is nog veel wat we niet van elkaar weten
Er werken zo’n 150 mensen bij Switch, allemaal mensen die niet ver van de Apple-boom zijn gevallen, maar toch ook allemaal mensen van heel verschillend pluimage. Dat elk van ons zoveel meer is dan zijn taakomschrijving laat vermoeden, is eigenlijk evident. Maar wat we naast collega’s zijn nog allemaal doen, dat moeten we toch meestal eerder toevallig van elkaar ontdekken. “Wat? Zing jij?” of “Jij hebt gewoon je eigen karateclub, of wat?” of “Jij speelt ook Small World, echt?” ... Er is al eens een nieuwjaarsreceptie nodig om daar achter te komen. Dat kan efficiënter.

Erkend talent, iedereen vaart er wel bij
Stel, een klant wil zijn iPad gebruiken om er de geluidstechniek van zijn amateurtheatergezelschap mee aan te sturen en wij zouden bij Switch een amateur-geluidstechnicus hebben rondlopen. Of stel, een modebewuste klant twijfelt over de kleur van zijn/haar Apple Watch-polsbandje en collega X volgde toch wel net een cursus kleur- en stijlanalyse, zeker? Het zou toch zonde zijn om niet alle talent aanwezig te kennen, te erkennen en zelfs te helpen groeien. Ook al is Switch ‘maar’ de werkplek en ook al zijn wij ‘maar’ collega’s, als mensen zich 360° kunnen ontwikkelen, vaart iedereen daar wel bij. En zo is het idee voor het MVO-project Switch factor er gekomen.

Alles kan, niets moet
Switch factor stelt zich tot doel een platform te ontwikkelen waar elk van ons vrijwillig en op eigen tempo kan bouwen aan zijn zelfontplooiing, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak. We ontwikkelen een database waarop elk zijn interesses, hobby’s, bijberoepen, dromen … kwijt kan. En we lanceren een communicatieplatform dat meer vrijheid biedt dan strikt werk gerelateerde gesprekken, een plek waar gelijkgestemden met elkaar in contact kunnen komen, kunnen afspreken, van elkaar kunnen bijleren enz. Switch zal, geïnspireerd door al dat talent in huis, extra interne en externe opleidingen aanbieden die ook buiten de comfortzone van de taakomschrijving kunnen vallen. Eventueel kan Switch zijn bron van talent ook aanboren voor evenementen of campagnes. Het hangt er allemaal maar vanaf wat de collega’s zelf willen met hun talenten. 

 

Project 2: Switch-off

Less is more
Energie is duur. Eerst was dat vooral een conclusie en een zorg van milieuorganisaties, ondertussen voelen we het allemaal in onze portemonnee en is iedereen ermee bezig. Schaarste is altijd een prima stimulans voor creativiteit. En stuit elke creatieveling niet vroeg of laat op deze waarheid: ‘less is more’? Simpele conclusie: de eenvoudigste manier om verstandig om te springen met energie en het mogelijke tekort, is energieverbruik minderen. 

Het moet plezant blijven
Het is een beetje zoals bij diëten: de onbewuste calorieën zijn de boosdoeners. Voor eten is dat alles wat we achteloos en zonder te genieten in onze mond steken, voor energie zijn dat de slapende energievreters. Energie die ons comfort en fun biedt, is wél goed besteed en dat willen we zo houden. Het is daar waar we met minder verbruik (kosten) toch evenveel comfort en fun kunnen genieten, dat het zal het lukken om te minderen. Dat is het uitgangspunt van Switch-off. 

Meten is weten, weten is minderen
Het MVO-project Switch-off stelt zich een lager verbruik van elektriciteit, gas, diesel en water tot doel. Switch-off noemt zich geslaagd als de factuur voor die grond- en brandstoffen daalt, bij Switch én thuis. Voor 2016 mikken we op een daling van 10 %. Om te weten of dat lukt, zullen we meten. En meten zullen we met de moderne energiemonitor Smappee, die de lekken in ons energieverbruik zal detecteren. We beginnen met een testing-set in één shop, om die daarna uit te rollen naar andere shops. De initiële minderkost herinvesteren we in bv. LED-verlichting en zo gaat de bal op eigen kracht aan het rollen. Switch begint bij zichzelf en het hoopt anderen aan te steken! 


Project 3: Switch Vélo

Geef er een trap op!
Fietsen is een manier om zich te verplaatsen, het houdt een mens fit én het zadelt (!) de planeet niet op met CO-uitstoot. Bovendien, een kind kan het. De veiligheid van de zwakke weggebruiker, weer en wind, afstanden en hellingen ... die bekommernissen van de fietser geraken trouwens ook almaar beter weggewerkt, o.a. dankzij meer en betere fietspaden, door in steden straten en rijrichtingen voor de fietser te reserveren en, niet te vergeten, door de opmars van de elektrische fiets. Conclusie: de tijd is rijp om voluit voor de fiets te kiezen!

Apple Bike(r)
Misschien dat mensen – inclusief de collega’s van Switch – zich afvragen of fietsen wel te matchen valt met een Mac-gebruiker zijn? Mac staat immers voor intuïtief, stabiel, efficiënt ... Beweegt de fietser zich niet nog te veel binnen een beperkte dimensie: trappen van A naar B? Het zal toch niet toevallig zijn dat er (nog) geen sprake is van een Apple Bike? Wel, is de Apple Bike nog niet voor morgen, dan hebben we de Apple Biker vandaag al. Uitgerust met iPhone of Apple Watch heb je alle tools in handen - een gps, een weerstation, een fitmeter ... – van de fietser versie 2.0. Eigenlijk is het enige wat nog ontbreekt een switch in het hoofd. Om die switch naar de fiets te stimuleren is er nu Switchvélo. Switch Vélo stelt zich tot doel zo veel mogelijk collega’s, en bij uitbreiding zo veel mogelijk mensen, op de fiets te krijgen. 

Switch Vélo start een kettingreactie
Switch Vélo start met een nulmeting onder het Switchpersoneel: hoe ver wonen we en hoe geraken we op het werk. Meteen doen we ook een intern marktonderzoek naar de interesse in het gebruik van de fiets als vervoersmiddel. Daarna zoeken we uit welke voorzieningen en uitrusting ons fietscomfort zouden verhogen. En uiteraard gaan we niet voorbij aan deze overtuigende factor: geld. Wat is de interessantste fiscale formule/wat kunnen de voordelen zijn voor werkgever en werknemers, ook dat spitten we uit.

Het is de bedoeling elke collega een oplossing op maat aan te bieden. Zo willen we ervoor zorgen dat iedereen met plezier op de fiets stapt! We zullen Switchvélo geslaagd noemen als de collega’s bij elke verplaatsing de fiets als eerste optie overwegen (en liefst ook verkiezen). Eenmaal zelf het voorbeeld gegeven is het de bedoeling dat Switchvélo navolging krijgt bij familie, vrienden, andere bedrijven/winkels in de buurt enz ...

Laat Switch’ MVO-projecten ook jou inspireren!


Project 4: Switch Fit

De techneut geen toonbeeld van fitheid, hoezo?

Mens sana in corpore sano, we doen even in het Latijn omdat het aangeeft hoelang de mens al weet dat de gezondheid van lichaam en geest samengaan: al meer dan tweeduizend jaar. In die tweeduizend jaar zijn de (vleselijke) verleidingen er niet minder op geworden. De technologiesector zou – zo wil het cliché - zelfs een sector zijn bevolkt door ‘technerds’ die leven op bits en bytes en fastfood; wierdo’s met een brilletje, die RAM belangrijker vinden dan een verse onderbroek. Switchfit is de naam van het project waarmee we willen laten zien dat het ook anders kan.
 
Clichés zijn niet toevallig clichés
Natuurlijk weten we allemaal dat voor een gezond lichaam gezonde voeding en beweging belangrijk zijn, dat weet het kleinste kind. Maar hoe zit het in de praktijk? Wij Switch-medewerkers hebben alvast een Apple Watch en dus de perfecte fit-coach. Rondvraag onder de collega’s over onze dagelijkse routine toont wel dat er nog een mooie marge voor verbetering is: groenten & fruit en sport & spel (tenzij, bord- en computerspel) zijn echt nog onvoldoende populair. Het Engelse spreekwoord ‘an apple a day keeps the doctor away’ kennen we so to speak vooral als ‘An Apple a day ...’ en dat is toch niet helemaal hetzelfde ... Zoals gezegd: er is dus nog marge. Voor een forse ver-fit-ing, daar gaan we dan ook voor.

Mijn lichaam, mijn tempel
Met Switchfit gaan we voor een gezonde switch in onze dagelijkse gewoontes, ten voordele van onze lijfelijke en geestelijke toestand. We zetten in op:

- een gezond lunchaanbod
- beweging tijdens en in de rand van het werk
- een gezond werkklimaat

Switch Fit zal geslaagd zijn als de collega’s zich eind 2016 fitter voelen dan eind 2015. Het kan niet missen!


Project 5: Powered by Switch

Alles is te veel
Delen is het nieuwe hebben. Dat er in elk tuinhuis van de straat een grasmaaier zou moeten staan om daarmee eens per week het gras te maaien - twintig huizen = twintig grasmaaiers – vindt niet meer iedereen zo logisch. Hetzelfde voor de auto, toch ooit hét statussymbool van de particulier en ineens is er ‘autodelen’. Niet alleen is het onmogelijk voor iedereen om altijd alles te hebben, het is zelfs niet wenselijk. Zo is het voor materiële dingen, zo is het ook voor kennis en vaardigheden. Als Bea goed overweg kan met Tax-on-web en Chris kan lekkere confituur maken, dan maakt Chris toch lekkere confituur voor Bea als die ook even Chris’ aangifte invult, dat is het nieuwe ‘hebben’.

Switch is geen eiland
Switch heeft winkels, producten, medewerkers, klanten, een magazijn, ondersteunende soft- en hardware ... alles om onze business vlot te laten lopen. We hebben ook Macademie-lokalen, aan de Noorderlaan een heuse keuken, vergaderzalen ... Niet alles daarvan is 100% ‘bezet’ voor Switch zelf, wellicht zou een deel van onze services of infrastructuur ook anders kunnen worden ingezet. Om nog te zwijgen van het talent hier. Hier zijn collega’s die deejayen, hele goeie amateurfotografen, make-upartiesten ... en we kennen nog lang niet alle talent in huis. Het valt allemaal onder ‘Switch’, maar het is ook groter dan Switch. Wat Switch buiten Switch kan betekenen, dat willen we met ‘Powered by Switch’ bekijken.  

Met de steun van Switch
‘Powered by Switch’ stelt zich tot doel te bekijken hoe onze producten, services, infrastructuur en talenten ook buiten onze onmiddellijke business de maatschappij van dienst kunnen zijn. We hebben er geen zicht op waartoe de collega’s zich buiten Switch engageren, dat zullen we dus eerst bevragen. Voortbouwend op die resultaten zal Switch bekijken of en hoe het externe projecten waar collega’s de schouders onder willen zetten, mee kan steunen.

Laat Switch’ MVO-projecten ook jou inspireren!